--> Çağdaş Dans'ta Eriyen Sınırlar | Ahtapot

Çağdaş Dans'ta Eriyen Sınırlar

Çağdaş dans: Sürekli meydan okuma. Modern Dans'tan (Graham) Post-Modern'e (Cunningham) evrilen, sınırları yıkan akışkan bir form.

Contemporary Dance
Çağdaş dans, belli bir teknikler toplamı olmaktan çok, bir düşünce biçimi, bir sürekli meydan okuma ve sınırların ergonomisi sürecidir diyebiliriz. Bu sanat formunun, daha önce de bahsettiğimiz üzere, klasik balenin katı hiyerarşisine bir başkaldırı olarak doğan Modern Dans’ın isyan bayrağını devraldığını, ancak onu da aşarak, beden ve mekân algımızı kökten değiştiren sonsuz bir akışa dönüştüğünü söylemiştik. Çağdaş dansın evrimi, aslında 20. yüzyılın insanının ve sanatının özgürlük arayışının ta kendisidir.

Çağdaş dansın tohumları, balenin tüllü yapısından sıyrılan ve çıplak ayakla toprağa basan Modern Dans öncülerinde filizlenir. Isadora Duncan, bedeni Yunan trajedisinden ilham alarak özgür bir ifade aracına dönüştürürken, Martha Graham beden diline kontraksiyon (kasılma) ve release (gevşeme) gibi içsel, duygusal gerilimleri yansıtan yeni bir gramer kazandırır. Bu dönem, dansı bireysel psikolojinin ve dramatik anlatımın taşıyıcısı yapar. Ancak, asıl kırılma noktası, Modern Dans'ın dahi çocukları tarafından gerçekleştirilir: Post-Modern Dans. Merce Cunningham, dansı müzikten, dekordan ve duygusal anlatıdan bağımsızlaştırma cüretini gösterdi. Hareketin, kendi başına bir değer olduğu fikrini ortaya attı. Cunningham'ın rastlantısallık metotları ve dansı soyut bir matematiksel problem gibi ele alışı, koreografiyi bir yapıbozum sürecine sokar. Artık dans, ne anlattığı değil, nasıl var olduğu ile ilgilenilir hale gelir

Çağdaş dansın ruhunu tanımlayan en keskin özellik, hareketin demokratikleşmesidir sanırım. Çağdaş Dans ile birlikte artık sahneye çıkmak için kusursuz bir balerin bedeni gerekli olmaktan çıkar. Klasik balenin yerçekimine meydan okuma ilkesini reddedip, yerçekimiyle işbirliği yapmayı seçen Çağdaş Dans, Floorwork (zemin çalışması), fall and recovery (düşme ve toparlanma) gibi kavramlar ile bedenin ağırlığını kucaklayışını simgeler. Düşmek, artık bir hata değil, hareketin doğal ve kaçınılmaz bir parçası, hatta bir başlangıç noktasıdır.

Aynı zamanda Çağdaş Dans saf formunu koruma kaygısı gütmez. Dans, tiyatro, performans sanatı, görsel sanatlar ve teknoloji ile sınırlarını eritir. Pina Bausch'un Tanztheater (Dans Tiyatrosu) yaklaşımı, gündelik jestleri, konuşmayı ve tekrarlanan absürt durumları sahneye taşıyarak dansın anlatı alanını sosyolojik ve felsefi bir boyuta taşır. Sadece ezberlenmiş adımlar değil, doğaçlama ve Contact Improvisation gibi anlık etkileşim pratikleri de eserin merkezine yerleşir. Bu, dansçıyı sadece bir icracı olmaktan çıkarıp, eserin eş-yaratıcısı haline getirir.

Bugünün Çağdaş Dansı, tek bir teknikten veya okuldan bahsedilemez bir hal almıştır. O, bir melez formdur; Hint Kathak'ından sokak dansına, akrobasiden somatik çalışmalara kadar her şeyi emer ve dönüştürür. Ayrıca artık sadece tiyatro sahneleri değil; terk edilmiş fabrikalar, müzeler, sokaklar, hatta sanal gerçeklik platformları da performans alanına dönüşmüştür. Site-Specific (Mekâna Özgü) performanslar, dansın izleyiciyle olan ilişki biçimini ve sanat eserinin bağlamını sorgulamaya açmıştır.

Çağdaş dans, başından beri sadece estetik bir arayış olmanın ötesinde, politik ve sosyal bir beyan aracı halindedir. Toplumsal cinsiyet, göç, kimlik ve beden politikaları gibi meseleler, hareket diliyle ele alınır olmuştur. Dansçıların bedenleri, artık sadece bir form değil, deneyimlerin ve toplumsal izlerin kaydedildiği yaşayan bir arşivdir.

Yani çağdaş dansın evrimi, sürekli bir hayır deme ve yeniden yapılandırma hikayesidir diyebiliriz. O, neyin olması gerektiği ile değil, ne olabileceği ile ilgilenir. Bu sonsuz akış, onu her daim güncel, eleştirel ve heyecan verici kılan temel özelliğidir.

Devin Aykalı

YORUMLAR

Ad

Ahmet Sorgun,3,Ayşe Filiz,7,Çizgi Roman,18,Dans,16,Deniz Bulut,12,Devin Aykalı,16,Doğan Kargı,14,Edebiyat,23,Evrim Şengel,12,Fotoğraf,9,Heykel,13,Mehmet Keskin,12,Mustafa Gören,8,Müzik,21,Resim,18,Serkan Sonakın,4,Simge Loda,11,Sinema,34,Tiyatro,12,Umut Öz,34,Yasemin,31,
ltr
item
Ahtapot: Çağdaş Dans'ta Eriyen Sınırlar
Çağdaş Dans'ta Eriyen Sınırlar
Çağdaş dans: Sürekli meydan okuma. Modern Dans'tan (Graham) Post-Modern'e (Cunningham) evrilen, sınırları yıkan akışkan bir form.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipVMu04o-YFKesHGwmlwDF8WsZYW9_6fJjI7dtgEUDDIcDXjqG4oeWyk2juh8x4x-jyaEG5DiEnr4-aFtmDgyQC7cUMB4y8wczFgNU64iHlkATrheHpoJB0CPNHhZulH2XiqDLwvRpqfOzlql0FLEYj5WaJx3LvkBjjxhRj-pmeKLzuxEmi9UpMZtB6xfd/w640-h422/%C3%87a%C4%9Fda%C5%9F%20Dans'ta%20Eriyen%20S%C4%B1n%C4%B1rlar.webp
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipVMu04o-YFKesHGwmlwDF8WsZYW9_6fJjI7dtgEUDDIcDXjqG4oeWyk2juh8x4x-jyaEG5DiEnr4-aFtmDgyQC7cUMB4y8wczFgNU64iHlkATrheHpoJB0CPNHhZulH2XiqDLwvRpqfOzlql0FLEYj5WaJx3LvkBjjxhRj-pmeKLzuxEmi9UpMZtB6xfd/s72-w640-c-h422/%C3%87a%C4%9Fda%C5%9F%20Dans'ta%20Eriyen%20S%C4%B1n%C4%B1rlar.webp
Ahtapot
https://ahtapotart.blogspot.com/2025/10/cagdas-dansta-eriyen-sinirlar.html
https://ahtapotart.blogspot.com/
https://ahtapotart.blogspot.com/
https://ahtapotart.blogspot.com/2025/10/cagdas-dansta-eriyen-sinirlar.html
true
1638462025907147927
UTF-8
Bütün Yazılar Yüklendi Henüz bir şey yok HEPSİNİ GÖSTER Devamını Oku Cevapla Cevabı sil Sil Ana Sayfa SAYFALAR YAZILAR Hepsini Göster ÖNERİLENLER ETİKET ARŞİV ARA TÜM YAZILAR Not found any post match with your request Ana Sayfaya Dön Pazar Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma Cumartesi Paz Pzt Sal Çar Per Cum Cts Ocak Şubat Mart Nisan Mayıs Haziran Temmuz Ağustos Eylül Ekim Kasım Aralık Oca Şub Mar Nis May Haz Tem Ağu Eyl Eki Kas Ara just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content